Blog

Thoughts and events (in Finnish)

Konsulttiesittely – Asko Kauppi

Asko Kauppi – Kuka sinä olet?

Olen 49-vuotias helsinkiläinen, kotoisin Turun saaristosta. Kasvoin kekkosen hallitsemassa kukkakedossa, jossa mikään ei koskaan muuttunut. Sitten, 12-vuotiaana sain ensimmäisen tietokoneeni ja sillä tiellä kai olen edelleen.

Muita harrastuksia olisivat purjehdus, maastojuoksu/suunnistus ja maastopyöräily, mutta statistiikka osoittaa, että nuo ovat enemmän minun unelmiani kuin todellisuutta!

Pyrin tietystä nostalgiasta huolimatta kiinnittämään katseen tulevaan ja tekemään asioita, jotka tekevät siitä paremman elää. Näen nykymaailmassa monta tähän innostavaa trendiä: makers movement, open source, videoblogit jne. mahdollistavat yksilölle globaalin vaikuttamisen. Aiemmin se on ollut mahdollista vain harvoille.
Asun Lauttasaaressa, naimisissa.

Miksi valitsit Circles Consultingin?

Se taisi valita minut. 🙂 Sain kutsun haastatteluihin ja läpäisin ne. Haastatteluissa Circles vakuutti toimintamallillaan – jos itse perustaisin yrityksen, se toimisi jotakuinkin näiden mallien pohjalta (dynaaminen organisaatio, ”piirit” syntyvät ja voivat myös sammua).

Mitä odotat Circlesiltä?

Mielekästä tekemistä, sopivan paljon. Olen fokusoinut viime aikoina takaisin Front-end teknologiaan. Haluaisin tehdä sellaisia projekteja (Svelte, Cypress, Firebase…), joissa pääsen käyttämään mielestäni tämän hetken tuotteliaimpia työkaluja. Retro-projekteja olen aiemmin konsulttina tehnyt ja siihen ei ole hinku palata.

Mitä haluaisit tehdä asiakkaiden kanssa?

Ideoida ja toteuttaa heidän bisnes-näkemystään! Mielestäni henkilöt, teknologia ja business pitää nähdä toisiaan tukevana jatkumona. Teknologia mahdollistaa asioita, henkilöiden pitää hallita teknologia (ja tietää myös niistä asioista, joita he eivät käytä, jotta näiden hyötyjä/haittoja voidaan vertailla). Bisnes ei voi paeta “ei me haluta tietää” -muurin taakse, koska tällöin he a) eivät ymmärrä valitusta tekniikasta, miksi se oikeastaan on käytössä ja mitä vaihtoehtoja olisi, b) valittu tekniikka ohjaa kuitenkin toteutusta ja siten avaa tai kaventaa saatavia bisneshyötyjä.
Tämä on kaikki simppeliä. Ihmisten pitää vain kyetä keskustelemaan ja kuuntelemaan toisiaan.

Miten näet konsulttien roolin asiakkaan toiminnassa?

Voimme tarjota kurkistusreikää ulos “oman talon” totutuista malleista.