Blog

Thoughts and events (in Finnish)

Konsulttiesittely – Tomi Tanskanen

Kerro itsestäsi

Olen Tomi Tanskanen, alun perin kymenlaaksolainen, mutta pääosan elämästäni olen kuitenkin asunut Helsinki-Espoo -akselilla, josta päädyin sattumien kautta Porvooseen pari vuotta sitten. Perheeseeni kuuluu avopuoliso ja kaksi pientä poikaa.

Minulla on yli 20 vuoden  kokemus median, verkkokaupan, digipalveluiden ja -liiketoiminnan kehittämisestä Suomen suurimpiin kuuluvien palvelujen parissa.

Tehtävät ovat vaihdelleet fronttikoodarista sekä  käyttöliittymäsuunnittelusta työnjohto- ja kehityspäällikköpestien kautta erilaisiin hallinto- ja johtoryhmätehtäviin.  Perinteisen liiketoiminnan digitransformaatio ja uuden liiketoiminnan kehittäminen ovat olleet läsnä lähes kaikissa työrooleissani tällä vuosituhannella.

Vapaa-aika menee tällä hetkellä paljolti lapsien kanssa, mutta pyrin mahdollisuuksien mukaan liikkumaan monipuolisesti palloillen, lenkkeillen, pyöräillen ja talvisin lasketellen. Live-musiikki on aina ollut lähellä sydäntäni, ja jossain vaiheessa Tavastia-klubi olikin melkein toinen olohuoneeni, mutta nykyään keikoilla käynti on jäänyt ajanpuutteen takia vähemmälle.

Miksi valitsit Circles Consultingin?

Circlesin yritys- ja toimintamalli vetosi minuun jo ensitutustumisella jonkin aikaa sitten, ja mahdollisuus hypätä mukaan osaksi kehittyvää yritystä sai minut vakuuttuneeksi aika nopeasti, kun avasimme keskustelut yhteistyöstä. Haluan osaltani olla mukana kehittämässä yrityksen toimintaa ja tarjoomaa, ja uskon että laaja-alainen kokemukseni on tässä hyödyksi. Yhteisöllisyys, yrityksen kulttuuri ja oikeasti kokeneet tekijät helpottivat päätöksentekoa töiden aloittamisesta Circlesillä.

Mitä odotat Circlesiltä?

Odotan mielenkiintoisia hankkeita, joissa voin hyödyntää monipuolista osaamistani ja koko ajan edelleen kehittää ammattitaitoani. Haluan myös olla osana kehittämässä yritystä edelleen unelmatyöpaikkana, jossa erityyppiset osaajat saavat itsestään parhaat mahdolliset tulokset ulos.

Mitä haluaisit tehdä asiakkaiden kanssa?

Haluan olla ratkaisemassa asiakkaiden ja loppukäyttäjien ongelmia, muokkaamassa perinteistä liiketoimintaa ja luomassa uusia liiketoimintamalleja digitaalisen maailman keinoja hyödyntäen.

Miten näet konsulttien roolin asiakkaan toiminnassa?

Kuuntelu on puhumisen lisäksi olennainen osa konsultin roolia. Konsultin tulee ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, ja viedä sitä oman osaamisensa – olipa se sitten vaikka tekninen, palvelumuotoilullinen tai liiketoiminnallinen – avulla uudelle tasolle. Hyvä konsultti pystyy kaivamaan olennaisen osaamisen asiakasyrityksen sisältä, jalostaa sitä ja tuomaan uutta osaamista hankkeisiin, osaamista jota pystyy jatkossa kenties viemään eteenpäin talon sisäisin voimin. Konsultin tehtävä on ratkaista asiakkaan ja loppukäyttäjien ongelmia, ja sitä kautta tehtävä itsensä sen verran hyödylliseksi, että yhteistyö jatkuu ensimmäisen hankkeen jälkeenkin.